Home Forum werk.nl
Het is vrijdag 10 sep 2010, 08:50:56

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 8 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: WW voor poltici....
BerichtGeplaatst: dinsdag 06 jul 2010, 11:59:35 

Dames en heren,

Wie een normale baan heeft, kan ook vrijwillig ontslag nemen. Maar dat wordt niet beloond. Sterker nog als u dat doet krijgt u geen WW-uitkering, omdat u 'verwijtbaar werkloos' bent. Voor politici gelden andere regels en is er wel een inkomensregeling. De wachtgeldregeling. In de WW-uitkeringen is de afgelopen jaren pittig gesnoeid. Een werkloze werknemer krijgt twee maanden lang 75% van het laatstverdiende salaris, daarna 70%.Het eerste jaar ontvangt de oud-politicus 80% van het laatstverdiende inkomen, daarna 70%. Voor de hoogte van dit inkomen geldt in principe geen maximum, zoals het maximum dagloon bij de WW. Een minister verdient bruto € 140.000, dus zal aan wachtgeld in het eerste jaar € 112.000 krijgen, daarna € 98.000. Voor een Kamerlid ligt het salaris op zo’n € 7.000 bruto per maand. Ze krijgen het wachtgeld net zo lang als hun diensttijd, met een minimum van twee, en een maximum van zes jaar. Zonder sollicitatieplicht???

Meld dit bericht
 Profiel  

Berichttitel: Re: WW voor poltici....
BerichtGeplaatst: woensdag 07 jul 2010, 23:07:12 

[quote="MarkyMark"]Dames en heren,

Wie een normale baan heeft, kan ook vrijwillig ontslag nemen. Maar dat wordt niet beloond. Sterker nog als u dat doet krijgt u geen WW-uitkering, omdat u 'verwijtbaar werkloos' bent. Voor politici gelden andere regels en is er wel een inkomensregeling. De wachtgeldregeling. In de WW-uitkeringen is de afgelopen jaren pittig gesnoeid. Een werkloze werknemer krijgt twee maanden lang 75% van het laatstverdiende salaris, daarna 70%.Het eerste jaar ontvangt de oud-politicus 80% van het laatstverdiende inkomen, daarna 70%. Voor de hoogte van dit inkomen geldt in principe geen maximum, zoals het maximum dagloon bij de WW. Een minister verdient bruto € 140.000, dus zal aan wachtgeld in het eerste jaar € 112.000 krijgen, daarna € 98.000. Voor een Kamerlid ligt het salaris op zo’n € 7.000 bruto per maand. Ze krijgen het wachtgeld net zo lang als hun diensttijd, met een minimum van twee, en een maximum van zes jaar. Zonder sollicitatieplicht???[/quote]

Ja, ze zorgen goed voor zichzelf.

Meld dit bericht
 Profiel  

BerichtGeplaatst: donderdag 08 jul 2010, 16:54:23 
She-Ra

Citaat:
Ik had gelezen dat de Tweede Kamer inmiddels heeft besloten om de maximale duur van zes jaar terug te brengen tot vier jaar mét sollicitatieplicht.

Laatst bijgewerkt door She-Ra op donderdag 08 jul 2010, 17:06:58, in het totaal 1 keer bewerkt

Meld dit bericht
 Profiel  

BerichtGeplaatst: donderdag 08 jul 2010, 17:06:14 
She-Ra

Citaat:
Ik had gelezen dat de Tweede Kamer inmiddels heeft besloten om de maximale duur van zes jaar terug te brengen tot vier jaar mét sollicitatieplicht.

Meld dit bericht
 Profiel  

BerichtGeplaatst: vrijdag 09 jul 2010, 11:37:48 

Je vergeet 1 ding. Het gaat hier om ministers en wethouders die vaak een (goede) baan opzeggen om deze functies te bekleden.
Aangezien zij te maken hebben met een kiesstelsel kunnen ze binnen vier jaar (zolang het gemeentebestuur of kabinet niet tussentijds al valt) hun baan weer kwijt raken omdat hun partij niet herkozen wordt. Het komt er vaak op neer dat dit hoog opgeleide mensen zijn die in het zakenleven zeer goed zouden kunnen verdienen maar dit opzeggen omdat ze graag het landelijk belang willen dienen.

Ik vindt het dan ook normaal dat als ze niet herkozen worden en van de een op de andere dag geen baan meer hebben ze niet hun volledige inkomen kwijtraken.
Daarbij zijn wethouders die al lang de functie hebben bekleed vaak op een leeftijd waarbij het vrij lastig is om weer een baan te vinden. Maar ze hebben wel ooit hun zekerheid die ze wel bij een andere baan hadden gehad opgegeven om wethouder of minister te worden.
En als deze ambtenaren weer een andere baan vinden dan wordt het inkomen afgetrokken van het wachtgeld. Ze krijgen dan dus nog maar een klein beetje of niets meer van het wachtgeld. En daarbij vinden de meeste oud ambtenaren vrij snel weer een goede baan die vaak meer betaalt.

En oh ja een gemiddelde minister of wethouder werkt enorm hard, hier kan niet gesproken worden van een 9 tot 5 baan. Ze hebben veel verplichtingen naast hun standaard werkuren veel 's avonds en in het weekend. Hier mogen ze zeker voor beloond worden.
Zou het wachtgeld niet bestaan, dan zou vrijwel niemand meer minister of wethouder willen worden omdat het veel te onzeker is of ze over een paar jaar nog wel een inkomen hebben. Ze krijgen immers geen vast contract. Zoals anderen wel!!!

Groet,
Babette

Meld dit bericht
 Profiel E-mail  

BerichtGeplaatst: vrijdag 09 jul 2010, 17:36:41 

En toch kiezen hun zelf voor die functie of hun nu een baan achter laten of niet. Als ik ontslag neem, krijg ik helemaal niets.

Meld dit bericht
 Profiel  

BerichtGeplaatst: dinsdag 27 jul 2010, 16:15:46 

jamomie schreef:
En toch kiezen hun zelf voor die functie of hun nu een baan achter laten of niet. Als ik ontslag neem, krijg ik helemaal niets.

Volgens mij legt Babette dit net uit...........

Daarnaast is het 'kiezen zij' i.p.v. 'kiezen hun' en 'zij laten een baan achter' i.p.v. 'hun laten een baan achter.....

Het begint allemaal, met duidelijke taal!

Meld dit bericht
 Profiel E-mail  

BerichtGeplaatst: woensdag 28 jul 2010, 19:04:46 

Toch leuk zo'n verbetering. Maar ik blijf bij mijn standpunt.

Meld dit bericht
 Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 8 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]