Home Forum werk.nl
Het is donderdag 09 sep 2010, 06:16:10

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 28 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Is deze maatregel verstandig en effectief?
Ja, want vanuit wat voor baan dan ook kun je makkelijker verder solliciteren.
Ja, want het vergroot je mogelijkheden en als je minder verdient wordt dit aangevuld.
Nee, want het je hebt een bepaald niveau behaald, dus waarom daaronder sollicteren.
Nee, want als iedereen op het zelfde soort niveau banen solliciteert, valt er niet veel te solliciteren.
Anders...
Je mag 1 optie selecteren

Toon resultaten
Auteur Bericht
 Berichttitel: Strengere sollicitatieplicht
BerichtGeplaatst: vrijdag 09 jul 2010, 09:56:45 
Beheerder

UWV gaat actiever en strenger kijken naar de sollicitatieplicht nu de arbeidsmarkt weer aantrekt. Daarbij worden langdurig werklozen er op gewezen dat zij ook moeten solliciteren op banen onder hun niveau. Zoals in de wet vastgelegd moeten hoger opgeleiden na een half jaar solliciteren op mbo-banen; voor mbo'ers geldt dat ze na deze periode op alles moeten sollicteren.

Beheerder Forum werk.nl
UWV WERKbedrijf

Meld dit bericht
 Profiel E-mail  

Berichttitel: Re: Strengere sollicitatieplicht
BerichtGeplaatst: vrijdag 09 jul 2010, 12:55:14 

Anders.

Nu de arbeidsmarkt het geluid geeft weer aan te trekken, is er nog steeds een banentekort van pakweg 3 ton. Het probleem zal met aanscherping van de sollicitatieplicht hooguit verschoven worden met een toename van werkloosheid onder lager- en ongeschoolden.

1. Vanuit welke baan dan ook verder solliciteren zal soms voordelig kunnen zijn. Maar even zo vaak nadelig omdat beslist niet alle werkgevers gecharmeerd zijn van 'welke werkervaring dan ook' en gerichte relevante werkervaring wensen en eisen.

2. Uiteraard. Met kanttekening van punt 1

3. Zie 1

4. ???? Er zal genoeg te solliciteren zijn. Dat is iets anders dan uitgenodigd en aangenomen worden. Voor de werkzoekenden zal vooral het aantal afwijzingen toenemen. Werkgevers zullen (nog meer) gaan mopperen over de berg sollicitaties die zij moeten doorworstelen op zoek naar die ene meest geschikte werknemer.

Per saldo zal het weinig tot niets opleveren. Men zou er beter aan doen om de reïntegratie-industrie terug te brengen tot de uit onderzoek gebleken benodigde 10% die werkelijk nodig is. De rest is werkwillig en prima in staat werk te vinden in een voor werkgevers krapper wordende arbeidsmarkt. Aanmatigende arrogantie van het menen te moeten bijbrengen van arbeidsmoraal is daarvoor niet nodig. De een zijn dood is de ander zijn brood. Als de reïntegratie-industrie ter ziele zou gaan, heeft het overbodige personeel aldaar een probleem en zal dan ook tot het leger werkzoekenden gaan behoren. Voorlopig zullen er dan ook voor hen geen banen zijn en zullen ook zij zich verplicht moeten vermaken met in het wilde weg solliciteren. Enerzijds zal het een kostenbesparing opleveren, anderzijds een kostentoename (uitkeringen). De uiteindelijke winst zal een meer gezonde arbeidsmarkt(moraal) zijn.

Mede vanwege een wankel evenwicht vind ik het per saldo momenteel niet effectief en niet verstandig om de sollicitatieplicht aan te scherpen. Het kan goed zijn vroegtijdig te anticiperen op verwachte bewegingen. Voor nu is het voorbarig en onnodig en vooral gunstig voor zittend personeel in de dolgedraaide reïntegratie-industrie.

Meld dit bericht
 Profiel  

BerichtGeplaatst: vrijdag 09 jul 2010, 17:44:55 

Als alle hoogopgeleiden nu verplicht moeten zoeken naar een baan beneden hun niveau, schuift de arbeidsmarkt op.
De laagopgeleiden krijgen dan straks helemaal geen kans meer op een baan.
Probeer nu maar eens een baan te krijgen zonder MBO.

Meld dit bericht
 Profiel  

BerichtGeplaatst: vrijdag 09 jul 2010, 17:49:12 

Wie langdurig werkloos is en geld krijgt van de staat moet genoegen nemen met om het even welke baan.

Meld dit bericht
 Profiel E-mail  

BerichtGeplaatst: vrijdag 09 jul 2010, 21:42:26 

Dat is de zich altijd herhalende riedel. Velen kunnen dat zelf ook wel bedenken en zullen dat ook pogen te doen. Maar hoort meer thuis in tijden van werknemerstekort. Bij een overschot aan werknemers is het niet veel meer dan het verleggen van een probleem, omdat er simpelweg veel te weinig banen zijn om aan de vraag van om het even welke baan te voldoen.

Juist in een wankele zich licht herstellende arbeidsmarkt zal de juiste persoon op de juiste plaats de meeste effectiviteit op de werkvloer opleveren en zo positief bijdragen aan economisch herstel. HBO'ers die MBO werk en MBO'ers die ongeschoold werk gaan doen, levert uiteindelijk ongeschoolde langdurig werklozen op. Ik weet niet of het zo verstandig is om daarop aan te sturen. Mede omdat het de meest kwetsbare groep is met de meeste kans op blijvende werkloosheid. Zo'n vaart zal het echter niet lopen, omdat de gemiddelde werkgever er geen boodschap aan zal hebben. Die gaan voor de voor hen meest geschikte kandidaat en niet voor de gunfactor van om het even welke baan.

Meld dit bericht
 Profiel  

BerichtGeplaatst: vrijdag 16 jul 2010, 12:37:38 

Ik denk ook niet dat veel hogeropgeleiden daarop zitten te wachten. Misschien als het voor tijdelijk is, dat ze het nog overwegen.

Meld dit bericht
 Profiel  

BerichtGeplaatst: maandag 19 jul 2010, 00:37:05 

Laat de werkcoach eens zijn werk doen. en mij een baan aanbieden, maakt mij niet uit wat

Meld dit bericht
 Profiel  

BerichtGeplaatst: dinsdag 20 jul 2010, 01:33:06 

Je kunt je nog afvragen om wat voor baan het dan gaat!?
Gaat het om een vacature die in principe voor langere tijd is gaat een bedrijf dan wel iemand aannemen die als de economie nog meer aan trekt toch weer weggaat voor die baan waarvoor hij geleerd heeft!? Ik denk het niet zeker als hij/zij die persoon nog een tijdje aan moet leren. Ook zal men niet altijd blij zijn met iemand die een hogere opleiding heeft dan de chef.

Voor tijdelijk en uitzendwerk zal het wel minder spelen.
Soms kan een bedrijf dan misschien voordeel hebben van een overgeclassificeerde.

En de Mbo'ers die ongeschoold werk moeten gaan doen gaan die dan de mensen zonder scholing van hun (tijdelijke) banen verdringen?
Krijgen ze behalve van (al dan niet legale) gastarbeiders ook nog eens concurrentie van een Mbo'er

Bovendien zal een bedrijf ook kijken naar de kosten en kan daardoor een jongere eerder een baan vinden dan een 40+ er

Meld dit bericht
 Profiel E-mail  

BerichtGeplaatst: zondag 25 jul 2010, 10:50:54 

De overheid heeft veel geinvesteerd in opleidingen. Dat kan niet weggegooid geld worden. Los het probleem gewoon op. Bijvoorbeeld zorg dat werk.nl werkt!!!!

Zoek landelijk werk als docent, krijg al jaren mailtjes waar in staat geen vacature gevonden, breidt regio uit enz. Volgens het UWV zijn er dus helemaal geen vacatures in het onderwijs en dat als sinds 2005. Per definitie stellen ze de uitkering eerst te laag vast. Prima. Een werkgever neemt je niet eerder dan dat het bezwaar is afgehandeld. Deze handelswijze van het UWV heeft er bij mij reeds 2 maal voor gezorgd dat ik niet aansluitend in een nieuwe baan kon beginnen. Ten derde. Eist het UVW dat ik mij inschrijf, iedere keer op nieuw met een nieuwe naam in werk.nl Volledig zinloze tijd verspillen. Wanneer het ene profiel niets opleverd, dan het andere ook niet, of wordt er selectief geholpen Tenzij vanaf morgen er in enen wel vacatures in het onderwijs worden gemaild.

Werk.nl en het UWV dwingen graag en stellen zich uitermate eigenwijs op echter maken niets waar!

Meld dit bericht
 Profiel E-mail  

BerichtGeplaatst: dinsdag 27 jul 2010, 10:31:22 
She-Ra

[quote="welte"]Per definitie stellen ze de uitkering eerst te laag vast. Prima.[/quote]

Bedoel je dat in het algemeen of klopte dit specifiek in jouw geval niet?

Meld dit bericht
 Profiel  

BerichtGeplaatst: dinsdag 27 jul 2010, 17:23:25 

In mijn persoonlijk geval 2 maal. Van anderen, welke ik heb moeten ontslaan zelf, toen ik als bedrijfleider werkte heb ik zelf ook gezien dat het eerst te laag werd vast gesteld. Persoonlijk heb ik de indruk dat er een soort bonus regeling bestaat voor elke euro die niet wordt uitgekeerd.

LETOP Het is een verzekering waar je jaren en veel voor betaald hebt. (werkgeversdeel en werknemersdeel) Je vraagt geen gunst, alleen je eigen geld.

Helaas is mijn indruk (persoonlijke ervaring) arrogant, het zal wel aan jou liggen, Het UWV wijgert mee werken aan keuringen nodig voor werk. (schriftelijk aantoonbaar)
M aar vooral van af het eerste gesprek direct dreigen met korten op je uitkering. je moet dit, en dan dat formuliertje. Ben je aan het solliciteren, hetgeen toen ook een baan voor mij opleverde, betekende voor mij wel strafkorting. Had niet gemeld dat ik solliciteerde in Middelharnis, Woonachtig in Drenthe was dat een dag vakantie volgens hun.. (schriftelijk aantoonbaar) Sterker nog wer4d gebeld, hadden blijkbaar mijn mobiel getraseerd in Zuid-Holland. Ja dat ontkende ik, dacht dat ik in Zeeland was. Moet toegeven dat had ik fout.

Nee vertrouwen heb ik niet erg in het UWV. Met uitzondering van de vestiging Bergen op Zoom. Na dreiging rechtzaak i.v.m. schade claim. Dit is naar tevredenheid, geld en baan opgelost. (Uiteraard schriftelijk aantoonbaar)

Tip dezelfde dag als je de uitkering aanvraagt direct bezwaar aantekenen!! Wettelijkgezien moeten ze dan verantwoording afleggen. Dat werkt.

De grootste stunt van het UWV. Werkte in Groningen. In de proftijd daar ontslag. Kon volgende dag solliciteren. Mocht niet. Wettelijk melden bij arbeidsbureau, ja in de woonplaats waar je staat ingeschreven. Dus eerst volgende dag niet solliciteren, dwars door Nederland. Sollicitatie om zo´n bureaucratische reden verzetten, werkt niet in je voordeel.

PS al met al vaak van baan veranderd om aantoonbare medische redenen ontslag gehad. Mag in Nederland. Ondanks alle tegen werking altijd vlot weer werk kunnen vinden. Totaal 22 Jaar betaald, Totaal nog geen 2 maand WW. Had veel korter kunnen zijn zonder tegenwerking. Met medewerking aanvraag keuring had ik helemaal geen uitkering nodig gehad .

De uiteindelijke uitkeringsbetalingen hebben wel eens een half jaartje geduurd.

Met vriendelijke Groet Carl
,

Meld dit bericht
 Profiel E-mail  

BerichtGeplaatst: donderdag 29 jul 2010, 12:18:19 

Als werkwillende "hoogopgeleide" wordt je niet snel aangenomen voor ongeschoolde of laaggeschoolde arbeid.
Dan kan ik 100 sollicitaties per dag de deur uit doen en voldoe ik ruim aan de eisen, maar ik schiet er geen reet mee op.

Solliciteren moet in de eerste plaats zinvol zijn. Als je bij voorbaat al kansloos bent, heeft solliciteren geen zin.
Het is belachelijk dat je dan maar moet gaan solliciteren om aan je verplichting te voldoen.
Heel die sollicitatieplicht zegt niks over de bereidheid om aan het werk te gaan.

Het wordt pas effectief als werkgevers wat minder naar het "niveau" van de werkzoekende zouden kijken en wat meer naar de bereidheid om te werken.

Iemand met een HBO-diploma kan ook best een goeie vuilnisman zijn.

Meld dit bericht
 Profiel E-mail  

Berichttitel: Tijdelijk werk aannemen wordt door UWV gestraft.
BerichtGeplaatst: donderdag 29 jul 2010, 19:12:43 

Daarmee wordt na die week of langer je uitkering aangepast. Althans was mijn ervaring. In de wet staat dan weliswaar dat je oude vastgesteld bedrag WW 3 jaren lang de basis blijft. Heette vroeger herleven oude uitkerings aanspraken. Bij het UWV vertellen ze je dus 6 maanden. Kost wat tijd, maar denk er om binnen de termijn van 2 weken bezwaar aan te tekenen!!!.

Dit geldt wederom alleen wanneer je minimaal 1 dag werkloos bent. Neem je de baan die slechter betaald naadloos aansluitend, dan ben je dom bezig. Tweede wat van belang is, lever je loon in i.v.m. slecht draaiend bedrijf, doe dit noooooooit bruto. Lever netto in. Scheelt gigantisch mocht het bedrijf alsnog failliet gaan. Pensioen rechten en uitkering!!!

Meld dit bericht
 Profiel E-mail  

BerichtGeplaatst: maandag 09 aug 2010, 17:08:52 

[quote="Beheerder"]Zoals in de wet vastgelegd moeten hoger opgeleiden na een half jaar solliciteren op mbo-banen; voor mbo'ers geldt dat ze na deze periode op alles moeten sollicteren.[/quote]

En zo blijft er voor de lbo'er geen baan meer over.

UB40

Meld dit bericht
 Profiel E-mail  

BerichtGeplaatst: maandag 16 aug 2010, 15:32:31 

Naar mijn idee wil iedereen best solliciteren.
Echter wel op functies waar men voor geschikt is!
Solliciteren als doel op zich is niet verstandig en demotiverend.
Het UWV moet dus wel de juiste informatie bieden over wie of wat gevraagd wordt.

Meld dit bericht
 Profiel E-mail  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 28 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]